Kulturimperialism? (ledare i MM nr 5/2004)
av Gunnar E Olsson
Den 29 november 2002 – ett år efter hans tragiska bortgång – hålls en hyllningskonsert för George Harrison. Eric Clapton är konferencier och berättar att de tre veckornas repetitioner också utgjort ett sorgearbete för alla de medverkande musikerna. Den första delen av konserten består av traditionell indisk musik – ja, och så en instoppad Harrisonlåt, förstås…
Nu finns denna konsert på DVD. Anoushka Shankar, dotter till Ravi Shankar och halvsyster till Norah Jones, spelar först sin fars hyllning till George, Your Eye, på sitar – hon har haft den allra bästa läromästare man kan tänka sig. Sedan framför hon tillsammans med Jeff Lynne och några indiska musiker Harrisons The Inner Light. Som avslutning på den indiska avdelningen dirigerar hon en stor samling indiska (ett tjugotal) och västerländska (sju) musiker som tillsammans spelar Ravi Shankars Arpan (indiska för att ge eller offra/erbjuda). Bland de indiska instrumenten hittar vi både traditionella indiska slagverk, sträng- och blåsinstrument och en akustisk slideguitar.
Konserten är mycket fascinerande, men det är ännu mer spännande att få en inblick i föreberedelsearbetet kring denna del av konserten. Här får vi se hur enkelt de indiska musikerna tar regi – Ravi Shankar ändrar hela tiden i arrangemanget av låten och sjunger de nya partierna för varje individuell musiker, som genast snappar upp det och gör någon sorts mental anteckning av de nya stämmorna. De västerländska musikerna är däremot inte alls lika ”med på noterna” och måste först få alla ändringar nedskrivna på traditionellt västerländskt vis – visst, det är inget lätt stycke man framför, det är många udda taktarter som trakteras.
Ravi Shankar skriver aldrig ned sina ”låtar” och här komponerar och improviserar han fram en hel musikalisk svit. Han berättar att när han jobbar med västerländska musiker föredrar han att jobba med unga musiker – de äldre har redan stelnat i det västerländska musiktänkandet. Anoushka har heller inga problem att dirigera de indiska musikerna, men det är ett styvare jobb för de västerländska musikerna – mestadels trakterande olika stråkinstrument. Som hon själv säger: Hur dirigerar man nio och en halv [åttondelstakt]?
Resten av konserten består av mer traditionell rockmusik med alla Harrisons vänner samlade för att framföra hans låtar. Och det är inga dåliga musiker som samlats för att hylla sin saknade vän. Vad sägs om följande: Tom Petty, Eric Clapton, Jeff Lynne, Jim Keltner, Andy Fairweather Low, Chris Stainton, Klaus Voorman, Paul McCartney, Billy Preston, Jim Capaldi, Jools Holland, Sam Brown, Albert Lee, Gary Brooker, den fantastiske slagverkaren Ray Cooper (tamburinernas häxmästare) och förstås, som Dhani Harrison kallar honom, Uncle Ringo. Dhani är själv med och spelar gitarr på de flesta av låtarna och han är bara så otroligt lik sin far. Alla dessa artister lyfter sig dessutom ytterligare ett par snäpp över sin normala kapacitet. Det märks verkligen att den här konserten betyder mycket för dem.
Något senare i en annan del av världen beslutar ett biståndsorgan att man ska ”hjälpa” indierna med musikundervisningen – det vill säga, en traditionellt västerländsk variant. Man beslutar sig för att skänka elva pianon och tre flyglar till Indien. Kungliga Musikhögskolan anser att fler indier måste lära sig att spela västerländsk musik och Sida stödjer projektet med elva miljoner kronor.
Här är några av motiveringarna: ”Genom fördjupad kunskap i västerländsk musikpedagogik och metodik ska projektet arbeta med självförtroende, demokratiska värderingar och jämlikhet inom musikundervisningen.”
”Undervisningen i den indiska klassiska musiktraditionen är tidskrävande och exklusiv samt av tradition tillgänglig främst för personer från de privilegierade klasserna. Det finns heller ingen tradition att spela i större ensembler, sjunga tillsammans i körer eller använda noter. Där erbjuder den västerländska metodiken en större öppenhet och möjlighet att nå bredare samhällsgrupper.”
”Våra former för musikutövande, och att skapa musik tillsammans, kan främja utvecklandet av demokratiska attityder”, säger Anders Öman, Kungliga Musikhögskolan, som varit med och startat projektet.
Man undrar väl om det inte är så att vi har en hel del att lära av den indiska musiken – och inte tvärtom. Tack och lov är det många som reagerat på denna förtäckta form av kulturimperialism. I en artikel i DN undrar Martin Nyström ”om det går att demokratisera Indien – med västerländsk musikpedagogik, körsång och ett gäng pianon. Och varför västmusik anses vara mer öppen en annan musik?” Han påpekar också att ”…pianon är det ont om på en kontinent som inte rationaliserat bort kvartstonsintervallen.”
Mer att läsa om detta finns på www.sida.se och www.dn.se.